موفقیت


بستن


آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه
کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

پرتره چیست | ? what is portrait
پرتره | portrait ، یک نقاشی، عکس ، مجسمه یا نمایش هنری از شخصی است که چهره یا حالت او نافذ است. هدف از عکس پرتره، نشان دادن شباهت، شخصیت و حتی حالت فرد است. بنابراین، عکس پرتره، یک عکس فوری محسوب نمی شود بلکه یک عکس ترکیبی از فردی است که آرام و ساکت در جایی قرار گرفته و مستقیم به نقاش یا عکاس نگاه می کند.  پیش از این، از واژه “تک چهره” برای کلمه پرتره استفاده می کردند اما به دلیل عدم تناسب با این فرایند، منسوخ شد.

عکاسی پرتره ، یکی از شاخه های عکاسی است که در آن ، از چهره انسان عکس گرفته می شود. این نوع از عکاسی، تا حد زیادی در بین عکاس های حرفه ای و آماتور رایج است و بیشتر برای گرفتن عکس از خانواده و دوستان استفاده می شود. عکاس پرتره شامل پرتره تمام قد، پرتره پرسنلی ، پرتره هنری ، پرتره سیاسی ، پرتره تبلیغاتی و پرتره خانوادگی است.

خرید دوره آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

تاریخچه عکاسی پرتره و آتلیه
تاریخچه عکاسی پرتره و آتلیه، به اواسط قرن دوازده شمسی بر می گردد. در آن زمان، افراد مجبور بودند به روش daguerrerptype (یک روش عکاسی قدیمی که با استفاده از صفحات نقره ای حساس به ید و بخار جیوه انجام می شد) عکس بگیرند اما با ظهور عکاسی پرتره، همه این موانع برداشته شده و عکاسی پرتره محبوبیت زیادی پیدا کرد. در این نوع از عکاسی پرتره، افراد در مقابل یک زمینه روشن نشسته و بالای سرشان نور ملایمی که از پنجره می تابید را منعکس می کردند. با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات مختلف عکاسی، زمان نشستن در برابر دوربین کاهش یافته و حتی عکاسی در بیرون از استودیو نیز انجام می گرفت.

سرفصل های این مقاله عبارتند از عکاسی پرتره هنری، عکس پرتره هنری، ساختمان دوربین عکاسی دیجیتال، چگونگی تشکیل تصویر در دوربین عکاسی، انواع دوربین دیجیتال، آموزش عکاسی پرتره ، آشنایی با اجزای دوربین عکاسی و عکاسی پرتره حرفه ای.

عکس پرتره هنری
عکس پرتره هنری ، یک اثر هنری محسوب می شود که در آن عکاس، از شخصیت های زنده عکس می گیرد و هدفش، حفظ کردن و نشان دادن این عکس به آیندگان است.  علاوه بر این، عکس پرتره هنری، عکسی از یک فرد یا گروهی از افراد است که در آن، عکاس سعی دارد شخصیت افراد را با استفاده از نورپردازی موثر، زمینه و حالت های متفاوت، به تصویر بکشد.

عکس های پرتره میتوانند هنری بوده یا به منظور بررسی های پزشکی گرفته شوند. جالب است که بدانید، عکس های پرتره معمولا برای مراسم های خاص مانند مدارس یا در جشن های عروسی گرفته شده و به طور معمول ، برای وب سایت و یا محل کار مورد استفاده قرار می گیرند.

 

عکاسی پرتره هنری
از آنجایی که عکس های پرتره هنری وظیفه معرفی شخصیت گذشتگان را بر عهده دارند ، بنابراین برای عکاسی پرتره هنری، باید اصول خاصی را رعایت کرد. این اصول عبارتند از:

فرایند نوردهی با توجه به نوع پرتره ، متفاوت است. نوردهی می تواند به صورت یکدست و یا سیاه و سفید باشد اما در کل، زمانی نور را تغییر می دهند که، نور محیط بسیار شدید و یا بسیار کم باشد.

در عکاسی پرتره هنری ، پس زمینه باید کاملا محو شده و از دیافراگم باز F/5.6  یا F/2.8 استفاده کرد.

همیشه سرعت شاتر باید بالاتر از فاصله کانونی باشد تا عکس ها محو نشوند. در صورتی که سوژه عکاسی متحرک بوده یا در حال حرکت عکس می گیرید، باید از سیستم ضد لرزش استفاده کنید.

اگرچه استفاده از فلاش در روز کمی نامتعارف به نظر می رسد اما ، به دلیل وجود انواع سایه ها و دیگر مشکلات، استفاده از فلاش دوربین می تواند کیفیت عکس را به نحو قابل توجهی بهبود دهد.

انتخاب نما به معنی قرار گرفتن در حالت های مختلف است و به جنبه هنری عکس کمک می کند.

لنزهای مختلف تاثیر زیادی بر روی پرتره دارند و با استفاده از تغیییر زاویه دوربین میتوان، چشم را فریب داد. به عنوان مثال، اگر عکاسی از یک زاویه خاص انجام شود، قد فرد از آنچه که هست ، بلندتر به نظر می رسد.

عکاس ها برای گرفتن عکس ایده آل، از حالت های مختلف افراد عکس می گیرند و گاهی قاب را زوم می کنند.  اما بهترین حالت زمانی است که، عکاس، قاب را وسط در نظر گرفته و از سوژه و مسیر نگاهش عکس بگیرد.
بازتابنده ها به روشن شدن پرتره و از بین رفتن سایه های ناخواسته کمک می کنند. بازتابنده ها در سه حالت سفید، طلایی و نقره ای وجود دارند:

بازتابنده سفید: نو را دو برابرسطوح دیگر تعدیل می کند.
بازتابنده طلایی: درخشش ایجاد می کند اما عکس غیرطبیعی به نظر می رسد.
بازتابنده نقره ای: نسبت به حالت بدون بازتابنده، نور بیشتری دارد اما ملایم تر از بازتابنده سفید است.

عکاسی پرتره حرفه ای
در عکاسی پرتره حرفه ای ، کیفیت عکس بسیار بالاتر بوده و از تکنیک هایی مانند نور، رنگ و ترکیب بندی های متفاوت استفاده می شود. آنچه که موجب می شود یک عکس یا عکاسی پرتره، حرفه ای به نظر برسد،  استفاده از تجهیزات مدرن و پیشرفته نیست بلکه وجود یک عکاس حرفه ای است که بتواند عکس را به بهترین کیفیت ثبت کند. بنابراین نقش مهارت عکاس نسبت به داشتن تجهیزات مدرن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

آموزش عکاسی پرتره
دوره آموزش عکاسی پرتره ، تکنیک های ساده و پیشرفته عکاسی را به علاقمندان این حوزه می آموزد و یاد آور می شود که با یادگیری نکات کلیدی می توانند بهترین و حرفه ای ترین عکس ها را خلق کنند. این آموزش شامل هدف از گرفتن عکس ، آزمایش کردن نورپردازی های متفاوت، انتخاب موضوع برای عکاسی، استفاده از کادربندی متفاوت، انتخاب موقعیت هایی با پس زمینه های ساده و خلوت، استفاده از لنزهای مختلف، برنامه ریزی کردن برای ژست های جالب ، چگونگی استفاده از حالات احساسی متفاوت و استفاده از ابزار و تجهیزات خاص برای تعریف و توضیح داستان عکس می شود.

آموزش آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه

با توجه با ظهور نسل جدید دوربین های دیجیتال و علاقه جوانان به حرفه عکاسی، مرکز آموزش مجازی پارس دوره آنلاین آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه را برای علاقمندان ارائه کرده و در پایان دوره نیز ، مدرک عکاسی پرتره و آتلیه اعطا می کند. برخی ز سرفصل های این دوره عبارتند از :

فصل اول

بررسی و تحلیل انواع چهره و حالات آن
انواع فرم صورت
انواع مو
انواع چشم
انواع فرم دهان و لب
انواع بینی
مفهوم روانشناسی شخصیت*
تفاوت چهره در زن و مرد
تفاوت چشم ها
فصل دوم

اجزای ترکیب بندی و کمپوزیسیون در عکاسی پرتره
مفهوم ترکیب بندی و کمپوزیسیون*
انواع پرتره
مفهوم کلوزآپ
مفهوم چهره پردازی
زیبایی و زیبایی شناسی در پرتره
فصل سوم

انتخاب دوربین و لنز مناسب جهت کار در آتلیه
اصول و قواعد انتخاب دوربین مناسب
انواع لنزها
انتخاب لنز مناسب
انواع فلاش و سافت باکس
ابزارهای نورپردازی
فصل چهارم

نورپردازی در عکاسی پرتره و آتلیه
انواع نورپردازی برای عکاسی پرتره
کاربرد انواع نورپردازی برای صورت
فصل پنجم

کار با دوربین دیجیتال و آنالوگ در عکاسی پرتره و آتلیه
انواع دوربین عکاسی و کاربرد آنها
اجزای دوربین عکاسی انالوگ
مفهوم زوم دیجیتال
انواع کادره عکاسی
عوامل تعیین کادر
تقسیمات درون کادرها
ابعاد تصویر
مفهوم فوکوس
عمق میدان
دیافراگم مناسب عکاسی پرتره
فصل ششم

کار با فیلترها و کلوین متر و فلاش متر در عکاسی پرتره و آتلیه
فیلترها در عکاسی
نکات مهم در استفاده از فیلترها
دمای رنگ و کلوین
انواع نورسنج و فلاش متر
نورسنج
روش های نور سنجی
فصل هفتم

روتوش عکس در عکاسی پرتره و آتلیه
برنامه فتوشاپ
مفهوم ذخیره سازی عکس
مفهوم روتوش در عکاسی پرتره

انواع دوربین دیجیتال
انواع دوربین های دیجیتال ، با توجه به ویژگی های مختلفی تقسیم بندی می شوند. یک مورد از این طبقه بندی بر اساس کاربرد دوربین ها است؛  از این نظر، دوربین ها به انواع دوربین عکاسی، دوربین فیلم برداری و مدار بسته یا دوربین نظارتی مخفی یا دوربین جاسوسی ( از این دوربین، برای ثبت و ضبط مخفیانه  فعالیت های افراد استفاده میشود) تقسیم می شوند.

یکی دیگر از تقسیم بندی ها، بر اساس فناوری به کار رفته در دوربین ها است که دوربین ها را به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم میکند. علاوه بر این، دوربین ها با توجه به بزرگی و اندازه فیلم نیز به سه دسته فیلم کوچک، فیلم متوسط و فیلم بزرگ تقسیم شده و با توجه به قطع دوربین و اندازه ثبت تصویر نیز در سه گروه قطع بزرگ، متوسط و کوچک جای می گیرند.

ساختمان دوربین عکاسی دیجیتال
ساختمان دوربین عکاسی دیجیتال، مشابه ساختار دوربین آنالوگ است. اما، تفاوت موجود بین این دو این است که، در دوربین های آنالوگ، تصویر روی نگاتیو ثبت و ضبط می شود در حالی که دوربین دیجیتال یه صفحه حساس به نور وجود دارد که عکس را به شکل فایل های دیجیتالی در داخل حافظه نگه می دارد.

همه دوربین های دیجیتال دارای یک بخش و بدنه اصلی هستند که قطعات مختلف دوربین درون آن و برروی آن قرار می گیرند. غالبا، شکل دوربین به این موضوع بستگی دارد که دوربین از چه نوعی بوده و چه کاربردی دارد. ساختمان کلی دوربین عکاسی دیجیتال از لنز، فلاش ، اتاقک نور ، وسایل تنظیم نور و فاصله ، سلف تایمرو چشمی تشکیل شده اما میتوان بنا به کاربرد خاص دوربین، بخش هایی مانند لنز را تعویض کرد.

 

آشنایی با اجزای دوربین عکاسی
دوربین های عکاسی و آنالوگ مانند هر ابزر دیگری از بخش های مختلفی تشکیل شدند که هر کدام به نحوی در کیفیت تصویر تاثیر می گذارند. اشنایی با اجزای دوربین عکاسی به افراد آماتور و حرفه ای کمک می کند تا عملکرد هر بخش دوربین را شناخته و عکس های هنری و با کیفیتی بگیرند . اجرای دوربین عکاسی عبارتند از :

لنز: مهمترین بخش دوربین است. لنز، مجموعه ای از عدسی های محدب و مقعر است که در کل یک عدسی محدب مرکب را به وجود می آورد. وظیفه لنز این است که نور را به طرف دریچه ورودی آورده و در یک نقطه متمرکز می کند. لنزها انواع مختلفی مانند واید*، نرمال، تله *و زوم *دارند که البته کاربردشان هم متفاوت است.

فلاش:  نور روز و شب محیط عکاسی را تعدیل کرده و موجب شفافیت عکس می شود.

اتاقک نور یا بدنه دوربین: سطح حساس به نور دوربین ، در این اتاقک قرار می گیرد. این سطح حساس در دوربین های آنالوگ، از جنس سیلیکون فیلم است اما، دوربین دیجیتال دارای سنسورحساس  به نور است.

چشمی / ویزور یا نمایاب | view finder : نمایاب مانند پنجره ای است که از طریق آن تصویر را مشاهده کرده و کادر مناسبی برای عکس تنظیم می کنند. گاهی امکان دارد که تصویر نمایاب با تصویری که وارد لنز می شود، مطابقت نداشته باشد و مساحت کادر دوربین را پو شش ندهد و در نهایت، مشکل ساز شود.

وسایل تنظیم نور و فاصله: میزان فاصله سوژه تا دوربین توسط حلقه فوکوسینگ* تعیین می شود. علاوه بر این، از دیافراگم، نورسنج، شاتر و وایت بالانس (white balane) برای تنظیم نور استفاده می کنند.

سلف تایمر | self-timer: سلف تایمر به عکاس و کاربر امکان میدهد تا زمان عکاسی را برای فشردن دکمه شاتر و گرفتن عکس تنظیم کند .

چگونگی تشکیل تصویر در دوربین دیجیتال
دوربین دیجیتال ، اطلاعات تصویر را به صورت ارقام عددی در حافظه کامپیوتری خود نگه می دارد. نحوه کار دوربین دیجیتال، مشابه دوربین های فیلم قدیمی است اما چگونگی تشکیل تصویر در آن، کمی تفاوت دارد. چگونگی تشکیل تصویر در دوربین دیجیتال به این شیوه است که، نور ابتدا از لنز دوربین عبور کرده و روی صفحه حساسی می تابد. در همه دوربین های دیجیتال ، این صفحه حساس دارای یک سنسور الکتریکی است که همانند یک صفحه مانیتور عمل میکند و فوتون های تابیده شده به صفحه را در قالب جریان الکتریکی به دستگاه مبدل می فرستد.

در دوربین دیجیتال، یک دستگاه مبدل انالوگ به دیجیتال وجود دارد که اطلاعلات را برای هر پیکسل به صورت عددی بین صفر تا 225  (میزان روشنایی برای هر پیکسل) تبدیل کرده و آنها را به کارت ذخیره ارسال می کند. در آخر،اطلاعات موجود برای تمام پیکسل های یک سنسور، در کنار هم قرار گرفته و کل تصویر ثبت شده را می سازد.

نظر شما برای “آشنایی با عکاسی پرتره و آتلیه”