موفقیت


بستن


اصول کارگردانی سینما

اصول کارگردانی سینما

تعريف کارگردان
فردي که بيشترين مسئوليت در قبال نحوه بازي بازيگران، تصوير و صداي فيلم را بر عهده دارد کارگردان مي گويند . کارگردان کسي است که هماهنگي و انجام کليه امور ساخت يک فيلم به صورت مستقيم و گاها غير مستقيم زير نظر او انجام مي شود .

خرید دوره اصول کارگردانی سینما و تلویزیون

تاريخچه کارگردانی
در نخستين سال هاي پيدايش صنعت فيلم سازي ، نقش کارگردان ها به اندازه امروز حائز اهميت ، از انجا که ساختار فيلم ها بسيار ساده و فاقد هر گونه پيچيدگي بود عملا نياز به حضور کارگردان چندان احساس نمي شد. همزمان با گسترش سينما و توسعه صنعت فيلم سازي ، حضور فردي که مسوليت نظارت بر کليه مراحل کار ساخت فيلم را بر عهده داشته باشد  و آن را از لحاظ فني و هنري هدايت کند، بيش از پيش احساس شد و به اين دليل حرفه کارگرداني و کارگردان  به فاکتوري شاخص و کليدي در عرصه ساخت فيلم  تبديل شد. با توجه به پيچيدگي هاي موجود در اين حرفه و وظايف و مسئوليت هاي سنگين کارگردان ،  کارگردان ها بايد خود را در کليه ابعاد به سلاح دانش ، مهارت ، تجربه و صبر و شکيبايي مجهز نمايند .

وظايف کارگردان
کارگردان ها در بسياري از موارد شخصا به پيگيري امورات مربوط به ساخت فيلم مي پردازند و در برخي موارد با کمک گرفتن از ساير عوامل به پيگيري و نظارت امورات مربوط به ساخت فيلم مي پردازند .با توجه به نقش مهم و کليدي کارگردان در پروسه توليد فيلم در ادامه به برخي از مسئوليت هاي مهم و کليدي کارگردان اشاره خواهيم کرد .

از آن جا که تهيه کننده مسئول تامين کليه امکانات و شرايط مورد نياز فيلم است اولين و مهمترين وظيفه کارگردان ملاقات با تهيه کننده است . در اين ملاقات هاي کاري کارگردان با ارائه ليست کاملي از ملزومات مورد نياز به تهيه کننده مقدمات شروع کار را فراهم مي نمايد .

يکي ديگر از وظايف مهم کارگردان همکاري با فيلم نامه نويس به منظور مستند کردن يک فيلم نامه يا ايده است .
يکي ديگر از وظايف کارگردان آماده سازي فيلم نامه به منظور تبديل به تصاوير و صحنه هاي فيلم است .
تصميم گرفتن براي زمان شروع فيلم برداري و تعيين کردن محل فيلم برداري  يکي ديگر از وظايف کارگردان مي باشد .
تنظيم جدول زمان بندي فيلم برداري و تدارکات لازم در راستاي پيشبرد سريع تر عمليات فيلم برداري و ساخت فيلم .
يکي ديگر از مسئوليت هاي کليدي کارگردان انتخاب عوامل فيلم است . اين عوامل شامل بازيگران ، عوامل فيلمبرداري ، عوامل صدابرداري ، عوامل فني ، مدير و منشي صحنه ، تدارکات ، جلوه هاي ويژه و کليه عوامل دخيل در پروسه ساخت فيلم هستند .
در مراحل اجرايي راهنمايي کليه عوامل در راستاي ايجاد نظم ، هماهنگي و يکپارچگي نيز بر عهده کارگردان است
در نهايت بيشترين وقت و انرژي کارگردان صرف هدايت و راهنمايي بازيگران در پروسه فيلم برداري مي شود ، از اين رو بخش قابل توجهي از موفقيت يا عدم موفقيت يک فيلم  يا برنامه تلويزيوني به کارگرادن وابسته است .
نظارت بر پروسه تدوين نسخه نهايي فيلم نيز از وظايف کارگردان است .
مهارت هاي مورد نياز حرفه کارگرداني
از آنجا حرفه کارگرداني يکي از پر مسئوليت ترين و کليدي ترين سمت هاي شغلي در صنعت ساخت و ساز فيلم است ، کارگردان به منظور موفقيت در اين عرصه به مهارت هاي خاصي نيازمند است .

داشتن خلاقيت و قوه تخيل  يکي از مهمترين خصوصيات لازم براي کارگرداني فيلم است .

داشتن شناخت کافي از سينما و تکنيک هاي بازيگري يکي ديگر از ملزومات حرفه کارگرداني است .

از آنجا که کارگردان ملزم به برقراري ارتباط با کليه عوامل دخيل در ساخت فيلم است برخورداري از مهارت ارتباطي بالا از الزامات اين حرفه به شمار مي رود .

از آن جا که کارگردان نقش رهبري و هدايت گروه را برعهده دارد توانايي رهبري گروه و ايجاد انگيزه در اعضاي گروه يکي ديگر از توانايي هاي مورد نياز يک کارگردان است و موفقيت يک پروژه سينمايي تا حد زيادي به کارگردان بستگي دارد .

مهارت سازمان دهي و برنامه ريزي يکي از مهم ترين توانايي هاي مورد نياز کارگردان است .
توانايي تصميم گيري در مواقع حساس يکي ديگر از ملزومات اين حرفه است .
مديريت بودجه و آشنايي اوليه  با مبحث مالي از ديگر مهارت هاي مورد نياز حرفه کارگرداني است .
مديرت زمان نيز بواسطه برنامه ريزي براي کل تيم يکي ديگر از مهارت هاي مورد يک کارگردان حرفه اي است .
حفظ آرامش و خونسردي در مواقع حساس و در بحران هاي کاري از ديگر ملزومات اين حرفه است .
آشنايي با مياحث سلامت و ايمني محيط کار نيز يکي ديگر از مباحث مورد نياز اين حرفه به شمار مي رود .
از آنجا که به طور معمول بخش عظيمي از عمليات ساخت فيلم با توجه به موضوع داستان در فضاهاي باز مختلف مانند شهر، روستا، کوهستان ها ، مناطق بياباني و غيره انجام مي شود کارگردان بايد از سلامت کامل جسمي برخوردار باشد .

آموزش اصول کارگردانی سینما و تلویزیون

دستيار کارگردان
با توجه به حجم بالاي وظايف و مسئوليت هاي کارگردان و اهميت زمان در پروسه ساخت فيلم ، در بسياري از پروژه ها فردي به عنوان دستيار کارگردان در انجام کليه امورات مربوط به حوزه کارگرداني ، به کارگردان کمک مي کند . دستيار کارگردان بايد کليه توانايي ها و ويژگي هاي مورد نياز براي کارگرداني را داشته باشد تا در صورت نياز و در صورت عدم حضورکارگردان به دلايلي خاص بتواند جاي خالي کارگردان را پر کرده و کنترل امورات را در دست بگيرد .

بسياري از کارگردان هاي به نام و مشهور کار خود را با دستياري کارگردان شروع کرده اند و از اين طريق به کسب دانش ، مهارت و تجربه پرداخته اند .

مراحل کارگرداني
کارگرداني به طور کلي شامل دو مرحله مي باشد :

مرحله اول : تهيه و تدارک اولين مرحله کار کارگرداني است . در اين مرحله بيشترين ارتباط کارگردان با تهيه کننده کار و عوامل تدارکان و پشت صحنه است .
مرحله دوم : دومين مرحله کار کارگرداني کار با بازيگران فيلم است .در اين مرحله کارگردان بيشترين تعاملات را با عوامل بازي در فيلم دارد و بعضا با تيم تصويربرداري و صدا برداري.

انواع کارگرداني
کارگرداني با توجه به نوع فيلم و داستان به انواع گوناگوني تقسيم بندي مي شود که در ادامه به آن ها اشاره خواهيم کرد :

کارگرداني فيلم
کارگرداني تلويزيون
کارگرداني فيلم کوتاه (ساختن فيلم کوتاه)
کارگرداني ويديو کليپ (ساختن موزيک ويديو , ساختن فتوکليپ)
کارگرداني تئاتر

دوره آموزشی کارگردانی
در سال هاي اخير صنعت فيلم سازي چه در حوزه سينمايي و چه در حوزه تلويزيون به طور قابل توجه مورد توجه قرار گرفته است . با توجه به جذابيت اين صنعت خصوصا براي نسل جوان  و همچنين اهميت حرفه کارگرداني در اين حوزه ،  دوره هاي آموزشي کارگرداني به يکي از پر طرفدارترين دوره هاي آموزشي تبديل شده اند .با  توجه به حساسيت اين رشته و تاثير گذاري همه جانبه نقش کارگردان بر نتيجه نهايي کار عليرغم الزامي بودن اخذ مدرک گارگرداني گذراندن دوره هاي آموزشي کارگرداني بسيار حائز اهميت است .براي اشتغال در حرفه کارگرداني دانش ، مهارت ، توانايي و تجربه  زيادي مورد نياز است.

در همين راستا مراکز آموزشي معتبر زيادي اقدام به برگزاري دوره هاي آموزشي کارگرداني کرده اند . علاقه مندان مي توانند با شرکت در دوره هاي آموزشي کارگرداني با اصول ، مباني و تکنيگ هاي کارگرداني آشنا شوند . يکي از مراکز معتبر آموزشي که با ارائه بسته هاي آموزشي کارگرداني فراگيران را در رسيدن به اهدافشان ياري مي نمايد . علاقه مندان مي توانند با استفاده از اين بسته هاي آموزشي در راستاي کسب دانش و مهارت مورد نياز ورد به اين عرصه اقدام نمايند و همچنين موفق به اخذ مدرک معتبر کارگرداني شوند .

نظر شما برای “اصول کارگردانی سینما”