موفقیت


بستن


بانکداری الکترونیک چیست ؟

بانکداری الکترونیک چیست ؟

بانکداری الکترونیک چیست ؟
بانکداری الکترونیک شامل اینترنت یا خط تلفن می باشد. بانکداری الکترونیک امکاناتی را برای کارکنان در جهت بالا بردن سرعت و عملکرد آن ها در ارایه خدمات بانکی در محل شعبه و فرآیندهای بین بانکی در تمام دنیا و ارایه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری  به مشتریان بانکی که با استفاده از آن ها می توانند بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک، در هر ساعت به وسیله کانال ارتباطی ایمن و با اطمینان عملیات بانکی دلخواه خود را انجام دهند.

به عبارتی دیگر بانکداری الکترونیکی استفاده از فناورهای به روز و پیشرفته بنا شده بر شبکه و مخابرات برای ارتباط منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.

خرید دوره مدیریت بانکداری الکترونیکی

ضروری ترین کانال های بانکداری الکترونیکی شامل :

1- سیستم های (رایانه) شخصی

2- تلفن ثابت و همراه

3- دستگاه های خود پرداز

4- پوزهای فروش

خدمات بانکداری الکترونیک :
خدمات بانکداری الکترونیک در سه سطح مورد بررسی قرار گرفته است و شامل :

–   اطلاع رسانی :  در بخش خدمات بانکداری الکترونیک اطلاع رسانی اولین سطح است. در این بخش، بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه های عمومی یا خصوصی معرفی می نماید.

–    تعاملی : در سطح تعاملی  خدمات بانکداری الکترونیک، امکان انجام مقابله بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می سازد. خطر در بخش خدمات بانکداری الکترونیک بیشتر از روش سنتی است و ابزارهای مناسبی برای کنترل دسترسی کابران به شبکه بانک نیاز دارد.

–    تراکنشی : در قسمت تراکنشی ، مشتر باید با استفاده از یک سیستم امنیتی کنترل شده، فعالیت های از جمله  صدور چک ، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد. این سطح از خدمات بانک داری الکترونیک، از بالاترین بخش ریسک برخوردار است.

شاخه های بانکداری الکترونیک :

1- بانکداری تلفن همراه و فناوری های مربوط به آن :

مشتریان بانک با استفاده از خدمات موبایل ، از دستگاه تلفن همراه خود، به صورت همه ساعته به اطلاعات حسابی بانک خود دسترسی داشته باشند و با انجام عملیات انتقال وجه به کارت یا حساب دیگری و پرداخت قبض ها انجام دهند.

خدمات بانکی موبایل در کشور ما ایران می تواند به مواردی مانند امکان دریافت همه اطلاعات مربوط به حساب مشتری ، خرید از فروشگاه ها و دیگر امکانات خدماتی ، ارایه وضعیت بازار اوراق بهادار و انتقال خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله تلفن همراه و اینترنت، خدمات چک و امکان پرداخت انواع قبوض به صورت تلفن های همراه در قالب موبایل بانک می شود اشاره نمود.

2- بانکداری تلفنی :
خدمات تلفن بانک به دو روش انجام می گیرد : الف – خدمات که با شماره حساب و رمز حساب کار می کنند که این نوع خدمات فقط برای حساب های همان بانک است.

ب – خدماتی که با شماره کارت شتاب و رمز دوم کارت فعالیت انجام می دهند ولی این نوع خدمات معمولا برای تمام کارت های شتاب است.

3- بانکداری بر اساس فکس (Fax) :
در بانکداری بر اساس فکس یا نمابر اطلاعات موجودی حساب، وضعیت پرداخت اقساط چک و … به صورت سیستم نمابر ارسال می گردد.

4- بانکداری بر اساس دستگاه های خود پرداز :
بانکداری بر اساس دستگاه های خود پرداز هر بانک که در سراسر دنیا موجود است و با داشتن مشکلات دستگاه های خود پرداز بیشتر مردم یک یا چند کارت بانکی در دسترس دارند می توانند از دستگاه های خود پرداز استفاده کنند.

5- بانکداری بر پایه شعبه های الکترونیکی :
شعبه الکترونیک به وسیله بانک ها راه اندازی می شوند و در طی 24 ساعت شبانه روز به ارایه خدمات بانکی در سوی بانکداری الکترونیک پرداخته می شود و حتما در این نوع شعب ها نیروی انسانی کمتر دخالت دارند.

6- بانکداری مبتنی بر پایه کارت خوان ها :
دستگاه کارت خوان یا پوز که در بیشتر فروشگاه ها موجود است و جایگزین خوبی برای پول نقدی شده اند، علاوه به وسیله دستگاه پوز می توان موجودی حساب ها را چک و کارت شارژ خریداری نمود.

آموزش مدیریت بانکداری الکترونیکی

سرویس های مهم تلفن بانک :
–    دریافت موجودی

–    گرفتن سه گردش آخر

–    ارسال صورت حساب با فکس

–    پرداخت قبض

–    پرداخت کردن فیش بیمه

–    غیر فعال سازی کردن کارت شتاب همان حساب

–    عملیات تغییر رمز

مزایای بانکداری الکترونیک از دو جهت مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار گرفته است . از نگاه مشتریان می توان به صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال های گوناگونی برای انجام عملیات بانکی معرفی نمود.

از نگاه موسسات مالی می توان به ویژگی های چون ساخت و افزایش شهرت بانک ها در ارایه نوآوری، نگه داشتن مشتریان در صورت تغییرات مکانی بانک ها، ساخت فرصتی برای پیدا کردن مشتریان جدید در بازارهای هدف، و گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت و برقراری شرایط رقابت کامل را معرفی نمود.

1-    امکان دسترسی به مشتریان جهت گرفتن خدمات بانکی بدون حضور در بانک و ارتباط ایمن

2-     استفاده از اینترنت برای ارایه کارها و عملیات بانکی و انجام تغییرات انواع حساب های مشتری.

اخلاق حرفه ای در بانکداری :
مرکز آموزش مجازی پارس اینگونه تعریف می کند:  بانکداری اخلاقی معمولا به این معنی است که بانکدار تلاش می کند تا تاثیر مثبتی بر جامعه  و یا محیط داشته باشد. بانک اخلاقی باید این اطمینان را حاصل کند که پول مشتریان به شیوه های اجتماعی و اخلاقی مثبت سرمایه گذاری می شود و در هیچ جایی که می تواند به ضرر جامعه باشد، سرمایه گذاری نخواهد شد.

بانکداری اخلاقی مفهومی است با گسترده وسیع که در آن بانک ها  در زمینه کاری خود بسیار وسیع تر از بانک های دیگر دارای حفظ پای بندی به میزان متعالی اخلاقی و تعهد به کرامت انسانی سعی در بهبود و حفظ شرایط زیست محیطی، بالا بردن وضعیت رفاهی و افزایش فرصت های مساوی و رفتار مناسب در کسب و کار، به کارگیری منابع مالی در پروژه ها از جمله محیط زیست به حال اجتماع و مسایلی از این قبیل دارند.

کار اصلی این بانک ها گرفتن و برپایی روش های بهینه تامین، تخصیص و توزیع منابع و مصارف مالی در سطوح مختلف جامعه متناسب با نیازهای آینده است ، به طوری که همزمان با انجام این روش ها نه تنها محیط زیست، نیروی انسانی و اخلاقیات جامعه گرفتار آسیب نشوند، بلکه در مسیر ارتقا و بهبود نیز واقع گردند. در اصل پولی که بانک های اخلاقی بر مبنای آن سرمایه خود را تشکیل می دهند و از پس اندازهای مشتریان جمع آوری می کنند از روش فعالیت در اقتصاد واقعی ایجاد می شود. یک بانکدار اخلاقی پول کثیف را که از فعالیت های غیر قانونی به دست می آید نمی پذیرد.

هدف از کارهای بانک اخلاقی داشتن هم زمان اثر گذاری مثبت بر سطوح اجتماعی، محیطی و اقتصادی است. به این دلیل، یک بانک اخلاقی با هدف دستیابی به سود اجتماعی، محیطی و فرهنگی سرمایه خود را به فعالیت های وابسته به اقتصاد اجتماعی مختص می دهد. این هدف محقق نمی گردد مگر با حمایت از سازمان های غیرانتفاعی که در جهت ارتقای اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی و نیز حمایت از بخش های ضعیف تر جامعه کار می کنند.

دوره آموزشی مدیریت حرفه ای بانکداری :
مرکز آموزش مجازی پارس دوره آموزش مدیریت حرفه ای کسب و کار گرایش بانکداری MBA را به صورت پیشرفته اعم از بانکداری، اصول بانکداری، منابع بانک ها ، مدیریت بازاریابی و تجهیز منابع بانکی ، تجهيز منابع پولی در بانکداری نوين ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، مهارت های نيروی انسانی ، تنوع خدمات بانکی و … را به علاقمندان این رشته آموزش داده  و در پایان هر دوره ، مدرک معتبر نیز ارایه می دهد.

نظر شما برای “بانکداری الکترونیک چیست ؟”